Grand Hotel i Lund!

Idag var jag å tjänstens vägnar på Grand Hotel i Lund och fick mig en rundvisning. Vilken underbar byggnad! När man nu är där i jobbet tillsammans med en kollega så vill jag inte springa och fotografera allt, utan det blev ett egentaget foto. Men jag får låna lite från Internet för att beskriva denna underbara byggnad!
 
Grand Hotel invigdes 1899, det tog ca tre år att bygga. Det är fyra våningar högt. Det är renoverat för några år sedan och man har verkligen lyckats behålla den historiska känslan i byggnaden.
 
Det finns 83 hotellrum, inget är likt det andra. Badrockar och gratis skoputs ingår i alla rum.
 
 
Restaurangdelen Gambrinus där lättare förtäring samt baren finns!
 
 
Det finns en vinkällare som är en av de finaste i Sverige och blivit diplomerat av vintidskrifter och fått tre druvklasar av Munskänkarna.
 
 
Man har även konferensmöjligheter här. Här ser vi Sten Bromansalen
 
 
När vi kom in i stora salen så häpnade jag hur vacker den är. Och till min stora förtjusning så var kristallkronan nedhissad för rengöring! Sån tur man kan ha. Och då var jag bara tvungen att ta ett foto!
 
 
I denna sal har man studentbalerna. Här har alltså min Micke suttit och ätit en gång!
 
 
Trappan.... Se de vackra fönsterna..!
 
 
Jag och min kollega fick även äta lunch och maten är absolut underbar! Mycket smakfullt!
Råvarorna kommer från närproducenter och till och med kaffet kom från Kaffekompaniet i Malmö!
 
Hit ska jag komma fler gånger!